Värd att uppskattas
För drygt fyra år sedan stod distriktskontoren i Söderort och Västerort inför en utmaning med stundtals överfulla och ostädade miljöstugor. Något behövde göras för att skapa ordning och reda för att underlätta de boendes källsortering. Lösningen blev införandet av de så kallade servicevärdarna.
De som anställs som servicevärdar har stått utanför arbetsmarknaden ett tag innan de fick en fot in i arbetslivet igen via Arbetsförmedlingen. Per-Erik Lindberg eller Peppe, till höger på bilden, är en av tre servicevärdar i Söderort som ser till att de 57 miljöstugorna hålls rena och att avfallet sorteras rätt.
– Man träffar mycket folk om dagarna. 90 procent är alltid glada och vill ha hjälp. Sophämtarna blir också jätteglada när de ser att allt ligger i rätt kärl och kan göra sitt jobb, säger han om vad som är det bästa med sitt jobb.
Peppe delar på ansvaret tillsammans med två andra servicevärdar. Resultaten av deras arbete går såklart att se med blotta ögat, men även de boende vittnar om en stor positiv skillnad sen servicevärdarna börjat ta hand om miljöstugorna. I Söderort är över 80 procent nöjda med städningen i miljöstugorna, vilket är en rejäl ökning mot tidigare.
– De är inte bara riktigt duktiga på sitt jobb. Det är också så kul att se att de tycker om vad de jobbar med, säger Lill Jönsson som är förvaltare i Söderort och handledare för servicevärdarna.
Värdefullt sammanhang
De servicevärdar som fick en ny chans på arbetsmarknaden hjälper nu i sin tur andra med att samla på sig värdefulla arbetserfarenheter. Bland annat har Peppe varit handledare för sommarjobbande ungdomar, som genom sommarjobbet både får en bra referens, pengar i plånboken och en nyttig erfarenhet.
Dessutom har servicevärdarna utvecklats till en viktig länk internt för att upptäcka behov som kan göra livet lite säkrare, tryggare och bättre för hyresgästerna.
– Det blir mycket lättare nu att lösa problem runt miljöstugorna eller fastigheterna, till exempel om det behövs extra tömningar, källarrensningar eller om vi behöver gå ut med någon information i portarna, konstaterar Lill Jönsson.
Läs hela artikeln om servicevärdarna i senaste numret av vårt magasin Bo.