Hjälp att logga in

När du vill komma åt Mina sidor kan du antingen logga in med Mobilt BankID eller med ditt avtalsnummer/personnummer och din pinkod. Är du lokalhyresgäst eller har skyddad identitet kan du endast logga in med avtalsnummer och pinkod.

Mobilt BankID

Så här går det till när du loggar in med Mobilt BankID

När du väljer att logga in med Mobilt BankID skickas du till Stockholms stads idPortal, där du får fylla i ditt personnummer (endast siffror ÅÅÅÅMMDDXXXX). IdPortalen skickar sedan en förfrågan till BankID och du blir ombedd att autentisera dig via din BankID-app. BankID svarar sedan idPortalen, som vid godkänd inloggning skickar dig till Mina sidor på svenskabostader.se.

Så här skaffar du Mobilt BankID

Har du inte Mobilt BankID kan du läsa mer om vad det innebär och beställa tjänsten på BankIDs webbplats. Där kan du även få svar på vanliga frågor. Du kan också få mer information om tjänsten när du är inloggad på din bank.

Använd den senaste versionen

För att du ska kunna logga in med BankID måste det vara utfärdat av en bank. Dessutom måste du ha den senaste versionen installerad. Du kan testa ditt BankID via följande länk: https://test.bankid.com/. Kontakta din bank om du får ett felmeddelande.

Vanliga orsaker till felmeddelanden

Får du felmeddelande när du försöker logga in med Mobilt BankID beror det oftast på något av följande:

  • Har du inte loggat in inom en viss tid avbryts inloggningsförsöket.
  • Loggar du in från en mobil enhet kan du behöva starta BankID-appen manuellt.

Avtalsnummer och pinkod

Pinkoden finns på hyresavin

Du hittar ditt avtalsnummer och din pinkod på din hyresavi.