Trivselregler i tvättstugan

För att du och dina grannar ska trivas har vi sammanställt några praktiska tvättstugeråd.

Boka ett tvättpass

Har du en tvättstuga med digital bokningstavla kan du alltid boka tvättpass direkt på bokningstavlan och i de flesta fall som inloggad på Mina Sidor. Logga enkelt in med BankID. 

Bokar du via bokningstavla med så kallat tvättlås kan du sätta upp dig på ett nytt pass eller parkera låset när du är klar så att du inte blockerar tiden för din granne.

Regler för tvättider

Under en 30 dagars-period har du möjlighet att boka tolv stycken tvättpass. För att starta passet måste du använda din låsbricka inom 30 minuter, annars går passet förlorat.

Tvättpassen är mellan 2 och 4 timmar långa, beroende på hur din tvättstuga är organiserad. När det är 45 minuter kvar av ditt pass kan du inte starta program som är längre än så. 

Du kan ha max två inbokade pass åt gången. Så fort du har påbörjat ett tvättpass kan du boka ett nytt. För exakta regler ber vi dig att se efter i din tvättstuga, exempelvis kan torktiden variera.

Rent och snyggt i tvättstugan

Generellt städas våra tvättstugor en gång i veckan, däremellan är det upp till er som använder den att hålla rent och fräscht. Se därför till att alltid lämna tvättstugan så som du själv vill möta den. Töm luddet i torktumlaren, torka av maskinerna, stäng alla fönster och släck lamporna. Städmaterial finns i samtliga tvättstugor.

  • Du får inte ta med dig några djur in i tvättstugan på grund av allergirisken.
  • Du får inte färga kläder då det finns risk att kläderna förstörs under nästa pass.
  • Tvätta BH med bygel i tvättpåsar så de inte tar sönder maskinen.
  • Det är inte tillåtet att tvätta större mattor, stora filtar eller skor i de vanliga tvättmaskinerna.
  • Använd inte mer tvättmedel än nödvändigt, tänk på miljön.

Problem med bokningen

Om det tillfälligt inte går att boka tvättpass via Mina sidor kan du istället boka tid via den digitala eller analoga bokningstavlan i tvättstugan. Har du problem att komma in i tvättstugan med din låsbricka kan det bero på att nuvarande tvättpass inte är bokat av dig. Låsbricka 1 och TV har behörighet till tvättstugan.

Felanmälan

Fungerar inte tvättmaskinen eller torkskåpet, en lampa är trasig eller om det blir stopp i avloppet kan du logga in på Mina sidor och göra en felanmälan via vårt kontaktformulär eller ringa till Kundcenter på telefonnummer 0771 - 318 318. Ägs din tvättstuga av en bostadsrättsförening ska du kontakta det nummer som sitter uppsatt i tvättstugan. 

Sätt gärna upp en lapp så att dina grannar vet att det som är trasigt är felanmält! 

Frågor och svar