Hyra

Du betalar din hyra månadsvis och i förskott. Varje månad får du en hyresavi där det framgår vilken summa du ska betala och när hyran senast ska vara betald.

I hyran ingår rätten att nyttja lägenheten du hyr av oss samt tillgång till allmänna utrymmen som tvättstuga och miljöstuga. När du bor hos Svenska Bostäder ingår också värme och vatten.

Hur hög hyran ska vara bestäms i förhandlingar mellan Svenska Bostäder och Hyresgästföreningen. I hyran ingår därför en ersättning med 12 kronor per månad till Hyresgästföreningen Region Stockholm för dess förhandlingsarbete.

Betala hyran med e-faktura

Det finns olika sätt att betala hyran men vi rekommenderar att du betalar med e-faktura som medför att du slipper pappersavier och kan välja automatisk betalning. Notera att vi ibland lämnar ett meddelande på din hyresavi.

Om du av någon anledning inte får hem din hyresavi måste du ändå betala din hyra i tid. Du kan då logga in på Mina sidor där din hyresavi finns tillgänglig. Om hyran betalas för sent tillkommer en extra kostnad och vid upprepade sena betalningar kan du riskera att bli av med ditt hyreskontrakt.

Vad händer om jag inte betalar hyran?

Om du får problem med att betala din hyra ber vi dig att kontakta oss direkt på telefon 0771-318 318 så att vi kan ge dig råd och hjälpa dig att hitta en lösning. 

Om du inte betalar din hyra är första steget att du får ett inkassokrav, cirka åtta dagar efter förfallodatumet. Det innebär att hyran blir 180 kronor dyrare. Även ränta tillkommer för varje dag som det dröjer innan hyran blir betald.

Betalar du inte inkassokravet går ärendet vidare till Kronofogden, cirka 23–25 dagar efter förfallodatum. Det innebär ytterligare 720 kronor att betala.

Betalar du inte då heller riskerar du att tvingas flytta från din bostad och debiteras ytterligare 600 kronor i grundavgift från Kronofogden. Obetalda räkningar ger dessutom betalningsanmärkningar. Då kan du få problem med att hyra eller byta bostad, låna pengar på banken, teckna försäkringar med mera.

Kontakta oss därför så snart som möjligt om du upplever problem så löser vi det på bästa sätt.

Frågor och svar

KATEGORIER: Betalning