Lär känna en störningsutredare
Den bosociala gruppen hos Svenska Bostäder jobbar med frågor som rör lägenheter som hyrs ut olagligt i andra hand, hyresfrågor och störningsärenden. Deras arbete bidrar till att våra hyresgäster känner sig trygga där de bor. Men det är inte alla hyresgäster som vågar höra av sig.
Clas Åkerberg är en av tre störningsutredare som jobbar i bosociala gruppen och han vill uppmuntra fler hyresgäster att höra av sig till Kundcenter om de behöver hjälp. Därför bad vi honom berätta mer om sin roll.
Vad gör en störningsutredare?
En störningsutredare är en person som ansvarar för att utreda och hantera rapporter om störningar eller olämpligt beteende från våra hyresgäster. Det kan vara olika typer av störningar, som till exempel hög volym sent på kvällen, oväsen i trappuppgången eller att någon röker inne i porten.
Vilken är er största utmaning?
Det kan vara utmanande att förbli neutral och professionell i situationer där många känslor är inblandade, eller där det finns påtryckningar från olika håll. När det uppstår konflikter mellan grannar så finns vi där och försöker lösa det på bästa sätt.
Vad vill du säga till våra hyresgäster?
Jag och mina kollegor jobbar för våra hyresgäster och för att alla ska trivas där de bor. Om du störs av din granne så börja med att prata med varandra eller kontakta oss genom att ringa eller mejla till Kundcenter. Vi är här för att hjälpa till och skapa en trygg och positiv plats för dig att bo på. Genom att undvika höga ljudnivåer och andra onödiga störningsmoment så bidrar du till att grannarna i ditt hus trivs där.
Kan man vara anonym när man hör av sig?
Ja, man kan alltid vara anonym. Det kan också vara bra att känna till att vi är objektiva om det uppstår konflikter och tar hjälp av hyreslagen för att hitta den bästa lösningen för alla. Genom att du hör av dig till oss så bidrar du till att fler grannar trivs där du bor. Tack för det!