Entreprenadupphandlare

Ort

Stockholm

Tjänstegrad

Heltid

Sista ansökningsdag

2025-05-31

Svenska Bostäder bildades 1944 och ägs av Stockholms stad. Tillsammans med vårt dotterbolag Stadsholmen äger och förvaltar vi cirka 28 800 hyreslägenheter och mer än 5 000 lokaler. Vi är för närvarande cirka 340 medarbetare och har vårt huvudkontor i Vällingby Centrum. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har varit en central aktör i skapandet av det svenska folkhemmet. I över 75 år har vi haft en aktiv roll i byggandet och förvaltandet av bostäder och lokaler i Stockholm.

Välkommen till oss

Vår värdegrund ger oss en gemensam bild av vilka vi är och hur vi vill vara mot varandra. Vi utgår från fyra grundpelare: Vi värnar demokratiska principer, vi arbetar för och med stockholmarna, vi är samhällsbyggare och vi arbetar tillsammans.

Inköpsenheten består av fyra strategiska inköpare med kategoriansvar, fyra inköpare, två avtalscontroller och en inköpschef, totalt 10,5 heltidstjänster.  

Nu söker vi en kollega till en nyskapad roll som entreprenadupphandlare.

Vi erbjuder

För oss är våra medarbetare vår viktigaste resurs. Vi vill att alla medarbetare ska må bra och därför satsar vi på hälsofrämjande insatser och förmåner, såsom t.ex. massage på arbetstid, hälsoundersökningar, egen idrotts- och konstförening, friskvårdsbidrag och generöst semestertillägg.

Din placeringsort är på huvudkontoret i Vällingby, men givetvis tillämpar vi flexibla och digitala arbetssätt och vi har flera kontor i Stockholm. Vi tillämpar möjlighet till distansarbete i ett företag som är utsedd till en av Sveriges bästa arbetsplatser.

Din roll

I denna roll arbetar du självständigt inom ditt ansvarsområde. Du arbetar med taktiskt inköp inom entreprenadbranschen och angränsande kategorifamiljer. Du bistår strategiska inköpare och övriga inom bolaget med inköpsrelaterade frågor. 

Dina arbetsuppgifter: 

  • Genomföra taktiska upphandlingar främst inom bygg- och anläggningsarbeten, fastighetsunderhåll, fastighetsdrift och –skötsel eller tekniska konsulter
  • Ansvara för administrativ hantering i respektive upphandling och avtal inklusive arkivering
  • Följa upp avtalstrohet, lösa eventuella tvister med leverantörer och för övrigt arbeta med förekommande uppgifter inom avtalsförvaltning
  • Inför upphandlingar, genomföra analyser och marknadsdialog, i samråd med kategoriansvariga och andra
  • Stödja verksamheten i inköps- och upphandlingsrelaterade frågor och i samband med överlämnande av avtal till förvaltningen

Din kompetens och erfarenhet

Krav:

  • Högskoleutbildning med inriktning teknik, ekonomi eller juridik alternativt motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Tidigare erfarenhet av att självständigt genomföra entreprenadupphandlingar
  • Erfarenhet av att tillgodogöra sig skriftlig information, samt tolka och tillämpa avtal främst inom AMA och ABFF
  • Dokumenterad erfarenhet av att själv använda ett formellt skriftspråk
  • Kunskap om hur hållbarhetsfrågor integreras i upphandling och omsätts i effektiv kravställning

Meriterande:

  • Påbyggnadsutbildning inom inköp eller offentlig upphandling
  • Goda kunskaper om regelverket för offentlig upphandling
  • Erfarenhet av kategoristyrt inköp som metod

Som person är du självgående, kvalitetsmedveten och har god samarbetsförmåga. Du har god förmåga att lösa problem som kan uppkomma i arbetet. 

Eftersom Svenska Bostäder arbetar för samhällsnyttan är det också viktigt att du har ett samhällsengagemang och vill vara i ett sammanhang där vi tillsammans kan göra skillnad.

Övrigt

Rekryteringsprocessen kommer bestå av telefonavstämningar, intervjuer på plats samt referenstagning. Urvalet kommer att pågå under annonseringstiden vilket betyder att vi kommer att börja intervjua innan publiceringstiden är slut. Så vänta inte med din ansökan.