Missnöjda kunder lär oss bäst

Monica Åhs är i grunden utbildad frisör och drev under 1980-talet en egen salong i Solna. När det var dags att prova något nytt hittade hon av en slump till bostadsbranschen. Här berättar hon mer om sin resa på Svenska Bostäder.

Vår medarbetare Monica med lila kofta.

Jag råkade läsa om bovärdsjobbet som lät jätteintressant och omväxlande med mycket kundkontakt och sökte mest på skoj som bovärd i Rinkeby men fick inte jobbet. Jag blev istället kallad på en intervju som bovärd i Västerort som jag därefter fick och arbetade då på Viveka Trolles gränd i Hässelby. Ett trevligt litet område och med trevliga kollegor och som senare såldes till Hässelbyhem. Några av mina äldsta kollegor från den tiden jobbar kvar här än.

Goda utvecklingsmöjligheter

Varje gång jag tänkt på att byta jobb har något nytt spännande uppdrag/tjänst dykt upp inom bolaget. Jag har aldrig haft en tråkig sekund stund, även om de dagliga utmaningarna att förvalta bostäder stundtals är rätt tuffa när man arbetar med människor och service och det finns inte svar på alla tusentals frågor vi får in. Jag har dock fantastiska och hjälpsamma kollegor och tillsammans löser vi våra dagliga utmaningar. Det finns även verkligen goda utvecklingsmöjligheter på SB om man är nyfiken, engagerad, har ett högt kundfokus och vill vara med och bidra till förbättringar som leder framåt.

I min nya roll som kundvägledare sedan augusti 2023 lär jag mig nu ännu mer om hur vi kan få ännu nöjdare hyresgäster och hur vi genom det vi kallar Hemokrati kan arbeta ännu mer tillsammans i och mellan husen och ta till vara på den feedback vi får in.

Jag är oerhört stolt över att få arbeta på Svenska Bostäder som verkligen är en av Sveriges bästa arbetsplatser. Alla värnar och bryr sig om varandra och våra hyresgäster. Samarbetet med olika avdelningar fungerar väldigt bra fast vi är så många. Och det är det fina samarbetet med alla fantastiska kollegor som motiverar mig allra mest i mitt dagliga arbete. Vårt motto är ”Tillsammans är vi bäst”.

Det är helt enkelt fantastiskt att få möjligheten att arbeta och utvecklas här i några år till innan jag går i pension!

Monicas tid på Svenska Bostäder

2000: Bovärd i Hässelby
2003: Förvaltningsassistent Västerort
2004: Ombyggnadskoordinatorassistent Fastighetsutveckling
2005–2010: SB Bredband kundserviceansvarig
2011- 2023: Kundcenterchef
2023: Kundvägledare