Blanketter

Här kan du fylla i blanketter direkt i pdf-filen och sedan skriva ut dem. Du kan även signera blanketterna för andrahandsuthyrning och överlåtelse digitalt.

Handläggningstider

För snabbast handläggning rekommenderar vi att ni använder den digitala blanketten. 

Vi rekommenderar annars att ni skickar in ansökan via mejl i första hand till info@svenskabostader.se. Väljer ni att skicka in ansökan via brev kan det ta 1–2 veckor innan den når en handläggare, detta på grund av postgången. Handläggningstiden börjar räknas från det att ansökan har nått en handläggare och är komplett. Vi godtar inte fullmakt vid ansökan om lägenhetsbyte eller ansökan om överlåtelse.

Digitala blanketter

Du kan fylla i några av våra blanketter digitalt, läs mer nedan om vad som gäller för respektive ansökan. Säkerställ att ditt objektsnummer är korrekt. Det finns på din hyresavi och består av 8 siffror. 

Se nedan samt på blanketten vad som måste bifogas med ansökan. 

Blanketter som skrivs ut och signeras (PDF)

För att fylla i en PDF-blankett behöver du installera Acrobat Reader på din dator. Programmet är gratis och du hämtar det här.

Gör så här:

  1. Fyll i blanketten.
  2. Skriv ut blanketten och skriv under med din namnteckning.
  3. Mejla ansökan med bilagor till info@svenskabostader.se alternativt skicka in blanketten samt bilagor till:

    Svenska Bostäder
    Box 95
    162 12 Vällingby

    Observera att handläggningstiden blir längre om du väljer att skicka din ansökan via postgång. 

Engångsfullmakt för att hämta nycklar eller nyckelbrickor.

Med denna fullmakt kan du som hyresgäst hos Svenska Bostäder ge någon tillstånd att hämta ut nycklar eller nyckelbrickor hos oss i ditt namn. Personen som hämtar nyckel/nycklarna ska visa giltig legitimation både för sig själv och för dig. Nycklar hämtas på vardagar på våra områdeskontor under deras öppettider.

När du ansöker är det dina skäl till uthyrning, inte andrahandshyresgästens behov av bostad, som ligger till grund för beslutet. Ett tillstånd för andrahandsuthyrning är alltid tidsbestämt. Efter avslutad tid kan du välja mellan att flytta tillbaka till lägenheten eller säga upp hyresavtalet. 

I din andrahandsansökan behöver du uppge eller bifoga:

  • Skriftligt skäl 
  • Intyg som styrker skälet, vid provsammanboende ska namn och personnummer uppges samt eventuellt hyreskontrakt eller köpeavtal bifogas. Vid tillfälliga studier eller arbete på annan ort ska nyskrivet intyg som styrker detta bifogas.
  • Kopia på avtal tecknat mellan dig som ansöker och föreslagen andrahandshyresgäst.
  • Fullmakt, vid utlandsvistelse (använd den digitala blanketten tidsbegränsad fullmakt).

I din bytesansökan behöver du uppge eller bifoga:

  • Skriftligt skäl till byten för samtliga inblandade i bytet/byteskedjan.
  • Ett Familjebevis som styrker mantalsskrivningsadressen för den eller de som ansöker om att flytta in hos oss samt den som redan bor hos bolaget.
  • En inkomstuppgift, såsom aktuellt arbetsgivarintyg, från den eller de som ansöker om att flytta in hos oss.
  • Personnummer, e-post och telefonnummer till samtliga i bytet.
  • Lönespecifikationer, eller inkomst från A-kassa/pension, för de tre senaste månaderna.
  • Aktuellt och styrkt arbetsgivarintyg eller motsvarande med inkomstuppgift. Bor du redan hos oss och höjer din hyra görs en ny inkomstkontroll.
  • Kopia på Min UC för alla parter i bytet. Beställ på www.minuc.se. Den variant av Min UC som vi önskar att du lämnar in i samband med din ansökan är den som du behöver betala en summa för hos leverantören. Min UC erbjuder en version som är gratis men den visar inte alla de delar som vi önskar att du redovisar till oss. Det är viktigt att du skickar in den fullständiga digitala pdf-filen – vi godtar inte ett foto av handlingen.
  • Kopia på nuvarande hyresavtal för samtliga parter i byteskedjan. Är du hyresgäst hos Svenska Bostäder/Stadsholmen behöver du inte bifoga det. 
  • Kontaktuppgifter som mejladress och telefonnummer till den eller de andra hyresvärdarna i bytet.

Använd blanketten för att ansöka om att få överlåta din lägenhet till en närstående sammanboende. En förutsättning vid överlåtelse är att lägenheten använts med gemensamt hushåll och att den har varit den enda stadigvarande bostaden för de sökande. 

Notera att lägenheten inte kan överlåtas om det är ett korttidskontrakt eller om ny bostad erhållits via den interna kön. 

Vid avtalsinnehavarens frånfälle kan eventuell partner eller hemmavarande barn ha möjlighet att överta hyresrätten. Samtliga dödsbodelägare behöver underteckna ansökan för att den skall kunna handläggas.

I din ansökan om överlåtelse behöver du uppge eller bifoga:

  • Familjebevis från Skatteverket för både den/de avflyttande samt tillträdande. 
  • Kopia på Min UC för både den/de avflyttande samt tillträdande. Beställ på www.minuc.se. Den variant av Min UC som vi önskar att du lämnar in i samband med din ansökan är den som du behöver betala en summa för hos leverantören. Min UC erbjuder en version som är gratis men den visar inte alla de delar som vi önskar att du redovisar till oss. Det är viktigt att du skickar in den fullständiga digitala pdf-filen, vi godtar inte ett foto av handlingen.
  • Skriftligt skäl.
  • Ny adress för avflyttande samt eventuellt intyg i form av nytt hyreskontrakt eller köpeavtal.
  • Lönespecifikationer eller inkomst från A-kassa/pension för de tre senaste månaderna.
  • Aktuellt och styrkt arbetsgivarintyg eller motsvarande med inkomstuppgift.