Susanne Landin

Susanne Landin arbetar som kundcentermedarbetare. Här berättar hon om hur det är att jobba som detta, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?

Jag heter Susanne Landin och arbetar som kundcentermedarbetare här på Svenska Bostäder.

Jag jobbar även i receptionen på huvudkontoret ibland. Plus att jag är distriktsansvarig för Västerort, vilket innebär att jag är kundcenters samordnande kontaktperson för övriga kollegor inom området. Det är exempelvis bovärdarna, handläggarna och förvaltarna.

Vad gör en kundcentermedarbetare?

Man svarar i telefonen och då handlar det främst om felanmälningar gällande lägenhet, fastighet eller ute på gården. Det är även en del faktura-, uthyrnings- och kontraktsfrågor. Men oftast skickas de frågorna vidare till handläggarna, det är ju de som är experterna på det. För det mesta är det hyresgäster som ringer in förstås. Men det är även en del entreprenörer och en och annan extern som hör av sig med andra frågor.

Vilka egenskaper bör man ha för att passa i rollen?

Intresse för människor. Det är viktigt att man tycker om att prata med folk. Man ska vara en god lyssnare, ha empati och en god uppfattningsförmåga. Samt gärna lite kännedom om fastigheter och hur de är konstruerade för att kunna ställa rätt frågor. Sen behöver man kunna formulera sig kort och koncist i skriven text, då ärendena skickas vidare till exempelvis bovärdar.

Vilken bakgrund har du?

Jag har tidigare arbetat som teletekniker och som informatör. På Svenska Bostäder har jag arbetat i drygt ett och ett halvt år.

Vad är roligast med ditt jobb?

Det roligaste med mitt jobb är kontakten med människor. Hyresgästerna är ju för det mesta jättehärliga och är de på dåligt humör har de i regel en orsak till det. Jag tycket att det är kul att prata med folk och att kunna hjälpa dem med det de behöver hjälp med helt enkelt.

Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?

Då startar jag datorn och kollar vilka ärenden som  har kommit in under natten. Vi ser till att akuta ärenden som kommit in under natten snabbt skickas vidare och förbereder dagen. Bland annat ska de som hört av sig via Mina Sidor på hemsidan kontaktas eller få återkoppling under dagen.

Vilken är din största utmaning?

Den största utmaningen är att kunna ge bästa möjliga service utifrån varje enskild hyresgästs behov. För de kan såklart vara väldigt olika  och jag vill kunna ge bästa möjliga service utifrån individen.

Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?

Jag upplever Svenska Bostäder som en väldigt seriös arbetsgivare, som har höga ambitioner både när det gäller om personalen och hyresgästerna.

Berätta något personligt om dig själv?

Jag är duktig på att sy och ibland tar jag kvällskurser på universitetet, bara för att jag tycker att det är så roligt att lära mig nya saker. Jag har bland annat läst kurser inom juridik, retorik, historia, genus och miljö. Det är så roligt att få gå på föreläsningar, att få lära och utvecklas!

Tyck till om sidan