Samordnare social hållbarhet

Nurcan Gültekin arbetar som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva. Här berättar hon om hur det är att jobba som samordnare för social hållbarhet, sin bakgrund och hur hon upplever Svenska Bostäder som arbetsgivare.

Vem är du och vad har du för roll på Svenska Bostäder?

Nurcan Gültekin heter jag och jobbar som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva. Social hållbarhet är en av grundstenarna i att bygga ett mer hållbart samhälle. Att bygga ett socialt hållbart samhälle innebär att vi bygger och planerar en god boendemiljö som tillgodoser allas behov. Genom ett medvetet fokus på sociala aspekter under planeringsprocessen gör vi det möjligt att främja jämlikhet, trygghet, hälsa, tillgänglighet och demokrati. Målet är att skapa positiva sociala effekter som bland annat innebär att alla människor får chans att utvecklas och leva ett gott liv med god kvalitet.

Vad gör en samordnare för social hållbarhet?

Att jobba med social hållbarhet innebär oftast självständigt arbete utifrån de uppdrag och mål verksamheten satt. Det ställer höga krav på personens förmågor att ta eget initiativ och uppnå resultat. Som samordnare för social hållbarhet är det viktigt att täcka upp aspekter som normalt inte ryms inom den traditionella förvaltningen. Det handlar om relationen med civilsamhället, utvecklandet av hyresgästinflytande, myndighetsövergripande samarbete mellan oss och övriga samhällsaktörer. Mer övergripande innebär arbetet att överbrygga vårat uppdrag som hyresvärd till hyresgästerna och deras boendemiljö, så att bästa möjliga förutsättningar uppnås för en god boendemiljö med livskvalitet.

Vilken bakgrund har du?

Jag kommer närmast från Hyresgästföreningen region Stockholm där jag arbetade som verksamhetsutvecklare med samrådsförfarande i Järva. Innan dess har jag varit på Integrationsförvaltningen på Stockholms kommun. Jag har även startat olika företag genom tiden, vilket har varit lärorika och givande. Mina utbildningsområden är sociologi, socialarbete samt organisation och ledarskap. 2015 började jag arbeta på Svenska Bostäder som ombyggnadskoordinator men arbetar sedan februari 2017 som samordnare för social hållbarhet på distrikt Järva.

Vad är roligast med ditt jobb?

Jag tycker att det är roligt när jag får saker gjort. Sedan tycker jag att det är väldigt roligt att ingen dag är en annan lik. Jag träffar olika personer varje dag. Mitt jobb blir roligare när vi anordnar aktiviteter för våra hyresgäster tillsammans med mina kollegor. Det ger en extra kick när hyresgästerna uppskattar vårt arbete och ser nyttan av det.

Vad är det första du gör när du kommer till jobbet på morgonen?

Hälsar på mina kollegor, jag tycker att det är viktigt att hälsa på alla! Sedan tar jag en kopp kaffe och går igenom min ”att-göra-lista” och bockar av alla aktiviteter.

Vilken är din största utmaning?

Min största utmaning är att få ett jämställt offentligt rum i Husby centrum. Något som jag arbetar med genom feministiskt stadsplanering. Vi har saknat kvinnor i det offentliga rummet och det hoppas jag att vi kommer kunna arbeta bort, genom att bland annat få kvinnliga näringsidkare att involvera sig i detta. Jag känner att vi är på väg åt rätt håll men det finns mycket kvar.

Vad tycker du är det bästa med Svenska Bostäder som arbetsgivare?

Det bästa är atmosfären på arbetsplatsen. Vi har ett bra samarbetsklimat där alla känner sig involverade och engagerade. På SB ges alla goda möjligheter till utveckling och att växa inom organisationen. SB är helt enkelt en tongivande aktör som, med sitt varumärke, utmärker sig i närområdet och inom fastighetsbranschen.

Berätta något personligt om dig själv?

Jag tycker om att läsa, och min favoritbok är Anna Karenina, som jag nu även ska se på Dramaten.

Tyck till om sidan