Frågor och svar

Här har vi samlat vanliga frågor och svar om underhåll, stilval och tillval.

Min lägenhet behöver underhållas – vad gör jag?

Ring Kundcenter, 0771-318 318, och boka tid med din bovärd. Din bovärd kommer hem till dig och bedömer om lägenheten behöver underhåll. Du kan också förnya din lägenhet via stilval och tillval. Tillsammans går ni igenom dina valmöjligheter och priser.

Stilval och tillval – vad är det för skillnad?

Med stilval och tillval kan du förnya din lägenhet även när den inte behöver underhållas. Stilval förändrar lägenhetens utseende men påverkar inte lägenhetens standard eller hyra. Tillval höjer lägenhetens standard och påverkar därför hyran.

Hur beställer jag?

Kontakta din bovärd och boka tid för en underhållsbesiktning. Tillsammans går ni igenom dina valmöjligheter och priser. Din bovärd når du genom Kundcenter.

Kan jag beställa när som helst?

Du kan beställa stilval och tillval i stort sett när som helst. Undantag är under hyreskontraktets uppsägningstid eller om du har en skuld till Svenska Bostäder. Svenska Bostäder har också rätt att säga nej till stilval i lägenheter där det är olämpligt, exempelvis i fastigheter som inom kort ska byggas om.

Hur sätter Svenska Bostäder priserna?

Priset för stilval utgår från vad vi betalar för att köpa in och installera stilvalet minus den besparing vi gör genom att skjuta upp underhållet. Hyrestilläggen för tillvalen har vi förhandlat fram med Hyresgästföreningen. 

Stilval

Vad kan jag välja bland?

Du kan beställa tapetsering eller ommålning av redan målade väggar, nya golvmattor, ny kyl, frys, spis och målning av köksluckor.

Vad kostar det?

Stilval påverkar inte hyran, istället betalar du ett engångsbelopp när arbetet är klart. Läs hela prislistan.

Vad händer med stilvalet om jag flyttar?

Stilvalet följer lägenheten och tas över av nästa hyresgäst. Du kan inte få tillbaka pengar för stilval du köpt vid en eventuell flytt. 

Tillval

Vad kan jag välja bland?

Bovärden avgör om du kan välja tillval. Vissa tillval är bara möjliga i samband med underhåll eller när produkten ska bytas ut. Läs mer om tillval.

Hur betalar jag?

Du betalar med en permanent hyreshöjning, eftersom tillvalet påverkar lägenhetens standard.

Vad kostar det?

Hyreshöjningarna grundas på tillvalets bruksvärde och är framförhandlade med Hyresgästföreningen. Läs hela prislistan.

När börjar jag betala?

Du betalar tillvalet på första hyran efter att installationen är klar.

Hur länge betalar jag för tillvalet?

Hyrestillägget blir en permanent del av din fortsatta hyra, eftersom tillvalet är standardhöjande.

Vad händer med tillvalet om jag flyttar?

Tillvalet följer lägenheten och tas över av nästa hyresgäst. 

Vad händer sen

Hur lång är leveranstiden?

Leveranstiden är oftast 1–2 månader från din beställning, men kan variera. Ska du glasa in balkongen kan det ta upp till 6 månader, beroende på om det finns bygglov.

Vem gör arbetet?

Svenska Bostäder anlitar entreprenörer.

Får jag renovera själv?

Svenska Bostäders entreprenörer utför alla stilval och tillval. Men du får självklart renovera själv. Tänk bara på att utföra arbetet fackmannamässigt och bara göra sådant du har behörighet för. Du får till exempel inte arbeta med el eller rör.

Äger jag de stilval och tillval jag har beställt?

Nej, produkterna tillhör bostaden och ägs av Svenska Bostäder. Du får alltså inte ta med dig något när du flyttar. Nästa hyresgäst tar över de tillval eller stilval som du gjort.

Tyck till om sidan