Störningsjour

Att bo tillsammans i flerfamiljshus kan inte alltid vara störningsfritt, det ingår i boendeformen. Men ibland blir det för mycket ljud och störningar. Det enklaste sättet att få bukt med en störning är faktiskt att ringa på hos grannen och be denne dämpa sig. Många gånger vet han eller hon inte om att de faktiskt stört någon.

Men om du har försökt med det och störningen ändå fortsätter, eller om du känner att du inte kan hantera situationen, kan det vara bra att känna till att det finns en störningsjour. Störningsjouren ringer du på kvällar och nätter. Dagtid kontaktar du alltid Kundcenter.

08-658 11 60

Jouren har öppet:
20.00–03.00 söndag till torsdag
20.00–04.00 fredag till lördag


Störningsjouren är framför allt en akutverksamhet som konstaterar störningar och tar kontakt med den störande och gör denne uppmärksammad på att han/hon stör. Jouren påpekar också vikten av att följa Svenska Bostäders ordningsregler. 

Vad händer när du ringer?

Först uppger du vem du är. Ofta behövs din hjälp för att komma in i porten. Det är också vanligt att jouren behöver komma in i din lägenhet för att lyssna på störningarna. Störningsjouren berättar aldrig för den som stört, vem som ringt. När en störning är konstaterad tar jouren över kontakten med den störande och hanteringen av ärendet. Du behöver inte göra mer.

Viktigt att komma ihåg

- Kontakta alltid Kundcenter om störningarna sker dagtid
- Ring alltid polisen om du misstänker inbrott, misshandel eller liknande 

I ordningsreglerna står det bland annat:

- Spika och borra inte i lägenheten mellan 20.00 och 07.00 vardagar respektive 10.00 lördagar, söndagar och andra helgdagar
– Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 och 06.00
– Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten
– Grilla inte på balkong eller altan utan endast på avsedd grillplats som är godkänd av Svenska Bostäder
– Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande

Sidan uppdaterad: 2016-11-07

Mina sidor

Hjälp att logga in
Glömt pinkod? Logga in